Ghost Management at Work: A Practical Guide for the Investigation and Mapping of Health Affairs /
Ghost management à l’oeuvre: Guide pratique pour investiguer et cartographier les affaires de santé
La version française suit la version anglaise, ci-dessous
In partnership with Re-Check Health Affairs, the Ghost Management Research Group is proud to present Ghost Management at Work: A Practical Guide for the Investigation and Mapping of Health Affairs.
This is a new set of guidelines for investigative journalists who cover the health and medical fields. This guide is meant to give journalists the tools to recognize ghost management in the field, and to help them avoid being taken advantage of by pharmaceutical companies and public relations firms who do their best to manipulate the media to further their interests.
The guidelines are available in English, and in French. Executive summaries in both languages are below.
Executive Summary
- The health and medicine landscape is complex. Investigating health products and interventions involves navigating a labyrinth of agents, organizations, and diverse systems that operate in the shadows, often influencing journalists’ work.
- Applying the ghost management interpretive framework helps better identify constants within the complexity of issues and conflicts of interest present. It also aids in avoiding significant pitfalls that often turn journalists into mouthpieces for corporate interests.
- The concept of ghost management encompasses all operations conducted behind the scenes by major companies to shape knowledge, scientific discourses, and cultural, political, and media narratives regarding specific health products and interventions, while influencing the entire field of medicine and public health.
- The ghost management interpretive framework identifies seven types of “capture”: scientific capture, regulatory capture, market capture, professional capture, media capture, technological capture, and civil society capture.
- By utilizing a modified version of Jakobson’s communication model, which integrates the different captures associated with ghost management, it becomes possible to systematically analyze and map the mechanisms influencing discourse about the products and interventions under investigation.
- Analyzing and mapping the underlying influences provides tools for journalists eager to conduct rigorous investigations. We hope that these tools will be useful to them in future journalistic pursuits.
Read the full English Guidelines here: Ghost Management at Work: A Practical Guide for the Investigation and Mapping of Health Affairs
En collaboration avec Re-Check Health Affairs, nous sommes fiers de présenter Ghost management à l’oeuvre: Guide pratique pour investiguer et cartographier les affaires de santé.
Sommaire exécutif
- Le domaine de la santé et de la médecine est complexe. Enquêter sur les produits et les interventions de santé implique de se pencher sur un labyrinthe d’agents, d’organisations et de systèmes divers qui oeuvrent dans l’ombre et jouent un rôle crucial, notamment pour influencer le travail des journalistes.
- Appliquer la grille d’interprétation du ghost management permet de mieux identifier les constantes dans la complexité des enjeux et des conflits d’intérêts en présence. Cela permet également d’éviter certains pièges importants qui transforment trop souvent les journalistes en porte-voix pour les intérêts commerciaux des entreprises.
- La notion de ghost management regroupe l’ensemble des opérations déployées en coulisses par les grandes entreprises pour façonner les connaissances, les discours scientifique, culturel, politique et médiatique quant à des produits et des interventions de santé spécifiques, tout en influençant l’ensemble du domaine de la médecine et de la santé publique.
- La grille d’interprétation du ghost management identifie sept types de «capture»: capture scientifique, capture réglementaire, capture du marché, capture professionnelle, capture médiatique, capture technologique et capture de la société civile.
- En recourant à une version modifiée du modèle de la communication élaboré par Jakobson, qui intègre les différentes «captures» associés au ghost management, il devient possible d’analyser et de cartographier de manière systématique les mécanismes qui influencent les discours sur les produits et les interventions sous enquête.
- L’analyse et la cartographie des influences à l’oeuvre offrent des outils pour les journalistes désireux d’accomplir un travail rigoureux lors de leur investigation. Puissent ces outils leur faciliter leur travail dans leurs enquêtes à venir.
Lire le guide complet en français ici: Ghost management à l’oeuvre: Guide pratique pour investiguer et cartographier les affaires de santé