Internet Publications

Sénéchal, M. (March, 2018). Comment les enfants apprennent-ils l’écriture, avant tout enseignement formel? Écrire et Rédiger, Comment guider les élèves dans leurs apprentissages? Conférence de consensus, Conseil national d’évaluation du système scolaire, Paris. This talk was given to educators and a panel of experts and it was also streamed throughout France. The video is available online (https://www.cnesco.fr/fr/ecrire-et-rediger/paroles-dexperts/premiers-ecrits/

Sénéchal, M. (March, 2018). Quelles stratégies les élèves développent-ils pour orthographier les mots? Écrire et Rédiger, Comment guider les élèves dans leurs apprentissages? Conférence de consensus, Conseil national d’évaluation du système scolaire, Paris. The video is available online (https://www.cnesco.fr/fr/ecrire-et-rediger/paroles-dexperts/premiers-ecrits/

Sénéchal, M. (August, 2007). Assessing early literacy: On the importance of a good definition.  In Encyclopedia of Language and Literacy Development. Canadian Centre of Excellence for Research on Language and Literacy. http://www.literacyencyclopedia.ca/index.php?fa=items.show&topicId=223

Sénéchal (2006). Liminaire pour le numéro thématique sur l’éveil à l’écrit, Éducation et Francophonie, volume XXXIV, 11-4. http://www.acelf.ca/c/revue/sommaire.php?id=20

Sénéchal, M. (March, 2005). Language, literacy, and emotional development.  In Encyclopedia on Early Childhood Development. Canadian Centre of Excellence for Early Childhood Development. http: //www.excellence-earlychildhood.ca/theme.asp?id=37&lang=EN

Published Peer-Reviewed Technical Reports or Invited Papers

Sénéchal, M. (2006). The Effect of Family Literacy Interventions on Children’s Acquisition of Reading from Kindergarten to Grade 3: A Meta-Analytic Review. Report reviewed and approved by the Institute for Education Sciences, US Department of Education. Published booklet available athttp://www.nifl.gov/partnershipforreading/publications/pdf/lit_interventions.pdf

Sénéchal, M. (2006). Reading Books to Young Children: What It does and doesn`t do. L1 – Educational Studies in Language and Literature, 6 (3), 23-35. (http://l1.publication-archive.com/public?fn=ENTER&repository=1&article=238&cont=UeBJ%2fSZMzdY=). N.B. An updated version has been accepted as a book chapter.

Publications for Research Dissemination Purposes

Sénéchal, M. (2008). Stratégies pour bonifier le vocabulaire de jeunes enfants. Québec français, 150, 60-61.

Sénéchal, M. (2006). Rôle de la lecture partagée dans le développement de la langue. In L. Pasa, S. Ragano, & J. Fijalkow (Eds.) C’est en lisant qu’on devient liseron. Apprendre à lire avec des livres de jeunesse  (chap. 2, pp. 35-47).  Paris: ESF.

Sénéchal, M. (2003).  Read it again, Pam! On the importance of repeated reading for the development of language. In L. Girolametto & E. Weitzman (Eds.) Enhancing Caregiver Language Facilitation in Child Care Settings (pp.6:1 – 6:9). Toronto: The Hanen Centre.

Sénéchal, M. (2003). L’éveil à l’écrit: Des livres et des lettres. À lire, 10, 40-41.