Émilie Urbain ( She/Her )
Associate Professor and Department Chair
- 1611 Dunton Tower, Carleton University
- 1125 Colonel By Drive, Ottawa, ON, K1S 5B6
- Email Émilie Urbain
Office Hours: Wed. from 1 to 3pm or by appointment.
As Chair, I welcome walk-in visits as I am on campus most days during the semester, but please note that I often have to attend meetings; if the matter you want to discuss is urgent, it might be best to make an appointment.
Biography
I joined the Department of French at Carleton in January 2018 and became a tenured associate professor in 2021. In July 2025, I became the Chair of the Department of French.
My research projects in sociolinguistics all share a common interest in studying the relationship between languages, multilingualism, power and social inequalities. More specifically, I study how processes of categorization, legitimization and hierarchization of language practices and speakers unfold in North American French-speaking communities, and what that entails in terms of inclusion and exclusion, especially in the Acadian communities of New-Brunswick.
My main research projects (https://carleton.ca/francophonieetcolonialisme/) focus on the intersection between language, nationalism and colonialism in Acadia. Started in 2016 and supported first by a SSHRC Development grant and then by a SSHRC Insight Grant (Langue, nationalisme et colonialisme en Acadie et au Saguenay-Lac-Saint-Jean : une étude comparative de la construction de la différence autochtone (1867-1971)), this project studies the role of discourses about Indigenous peoples and languages in the history of Acadian nationalism, notably in the press.
2025-2026 Courses
- FREN 3414A (Winter)
Research Interests
Sociolinguistics, Multilingualism, Language and power, Language and social inequalities, Nationalism and Colonialism, Francophonie canadienne (études acadiennes), Linguistic minorities, Discourse analysis, Language in the media
Recent Grants :
As Principal Investigator:
- SSHRC Connection Grant. Project “Multidisciplinary Approaches in Language Policy and Planning – Diversities, Discourses, and Digitalization” (with co-investigator Rachelle Vessey and Rémi Léger and collaborator Angel Arias and Jaffer Sheyholislami), 2024-2025.
- SSHRC Insight Grant. Project “Langue, nationalisme et colonialisme en Acadie et au Saguenay-Lac-Saint-Jean : une étude comparative de la construction de la différence autochtone (1867-1971)” (with co-investigator Sandrine Tailleur, Université du Québec à Chicoutimi and collaborator Maurice Basque, Institut d’études acadiennes), 2020-2025.
- SSHRC Insight Development Grant. Project “Voix autochtones, parole oubliée : une étude sociolinguistique des idéologies langagières dans les écrits acadiens et québécois de 1867 à 1939” (with co-investigator Sandrine Tailleur, Université du Québec à Chicoutimi), 2017-2019.
As co-investigator:
- SSHRC Partnership Development Grant. Project “Vers l’Acadie de l’avenir : enjeux et espoirs autour du Congrès Mondial Acadien” (PI Clint Bruce, Université Saint-Anne ; team of over 20 co-investigators and collaborators), 2023-2026.
- SSHRC Engage Partnership Grant. Project “Évènements culturels et construction identitaire en contexte minoritaire, le cas du Congrès mondial acadien” (PI Éric Forgues, Université de Moncton, with co-investigators Laurence Arrighi, Université de Moncton ; Clint Bruce, Université St-Anne ; Christine Paulin, Université de Moncton and Christophe Traisnel, Université de Moncton), 2019-2020.
- SSHRC Connection Grant. Project “Langues de valeur et valeurs des langues : 4ème Congrès du Réseau francophone de sociolinguistique” (PI Mireille McLaughlin, Université d’Ottawa), 2019-2020.
- SSHRC Connection Grant. Project “Minorisation linguistique et inégalités sociales” (PI Laurence Arrighi, Université de Moncton, with co-investigator Isabelle Violette, Université de Moncton), 2017-2018.
- SSHRC Connection Grant. Project “Paroles retrouvées – paroles exhumées : voix autochtones dans les récits de la Nouvelle-France” (PI Luc Vaillancourt, Université du Québec à Chicoutimi, with co-investigator Sandrine Tailleur, Université du Québec à Chicoutimi), 2017-2018.
Publications
Books and Journal Special Issues
- Léger Luc, Mireille McLaughlin and Émilie Urbain (ed.) (2023), Appartenances, marchés et mobilités : penser la valeur des langues, Paris, L’Harmattan, 256 pages. https://www.editions-harmattan.fr/livre-appartenances_marches_et_mobilites_penser_la_valeur_des_langues_luc_leger_mireille_mclaughlin_emilie_urbain-9782140486906-77577.html
- Urbain, Émilie and Laurence Arrighi (ed.) (2021), Retour en Acadie : penser les langues et la sociolinguistique à partir des marges. Textes en hommage à Annette Boudreau. Québec, Presses de l’Université Laval, 242 pages. https://www.pulaval.com/livres/retour-en-acadie-penser-les-langues-et-la-sociolinguistique-a-partir-des-marges-textes-en-hommage-a-annette-boudreau
- Vaillancourt, Luc, Sandrine Tailleur and Émilie Urbain (ed.) (2019), Voix autochtones dans les écrits de la Nouvelle-France, Paris, Hermann. https://www.editions-hermann.fr/livre/9791037002167
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (ed.) (2019), Inclusion, exclusion et hiérarchisation des pratiques langagières dans les espaces plurilingues au 21e siècle, Special Issue of Minorités linguistiques et société, 12. https://www.erudit.org/fr/revues/minling/2019-n12-minling05056/
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Research Report
- Forgues, Éric, Laurence Arrighi, Tommy Berger, Clint Bruce, Christine Paulin, Christophe Traisnel, Émilie Urbain and Audrey Paquette-Verdon (2022), Au carrefour d’une Acadie d’ici et d’ailleurs, mémorielle et actuelle. Le Congrès mondial acadien de 2019. Moncton, Institut canadien de recherche sur les minorités linguistiques, Université de Moncton, 185 pages. https://icrml.ca/fr/recherches-et-publications/publications-de-l-icrml/item/84002-au-carrefour-d-une-acadie-d-ici-et-d-ailleurs-memorielle-et-actuelle-le-congres-mondial-acadien-de-2019

Peer-reviewed book chapters and journal articles
- Urbain, Émilie and Branca Falabella Fabrício (2024), “Media Discourse and the Public Sphere: A Transnational Reflection on Truckers’ Protests during the Covid-19 Pandemic, in Alfonso Del Percio and Mi-Cha Flubacher (ed.), Critical Sociolinguistics. Dialogues, Dissonances, Developments. London, Bloomsbury: 237-256. https://www.bloomsbury.com/ca/critical-sociolinguistics-9781350293540/
- Forgues, Éric, Laurence Arrighi, Tommy Berger, Clint Bruce, Audrey Paquette-Verdon, Christine Paulin, Christophe Traisnel, Émilie Urbain (2022), « Rassembler les Acadies d’ici et d’ailleurs : le cas du Congrès mondial acadien », Francophonies d’Amérique, 54 : 95-125. https://www.erudit.org/fr/revues/fa/2022-n54-fa07381/1092945ar/
- Bruce, Clint and Émilie Urbain (2021), « Discours du tourisme diasporique : l’exemple d’une visite louisianaise en Acadie », Argumentation et analyse du discours, 27 [online] URL: http://journals.openedition.org/aad/5483 ; DOI: https://doi.org/ 10.4000/aad.5483
- Urbain Émilie, Laurence Arrighi and Éric Forgues (2021), « Débats sur le bilinguisme au Nouveau-Brunswick dans la presse anglophone », in Landry, Michelle, Dominique Pépin-Filion and Julien Massicotte (ed.) (2021). L’état de l’Acadie, Montréal, Del Busso : 50-56.
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2021), « Normes linguistiques et qualité de la langue au Nouveau-Brunswick », in Landry, Michelle, Dominique Pépin-Filion and Julien Massicotte (ed.) (2021). L’état de l’Acadie, Montréal, Del Busso : 71-77.
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2021), « Débats autour de la norme et de la qualité de la langue en milieu minoritaire : l’exemple de l’Acadie du Nouveau-Brunswick », Cadernos de Letras UFF, 32 (62) : 163-190.
- Urbain Émilie and Sandrine Tailleur (2020), « L’Autre autochtone : une analyse des processus de différenciation dans la presse canadienne francophone », in Karine Gauvin and Isabelle Violette (ed.), Minorisation linguistique et inégalités sociales, Frankfurt a.M, Peter Lang (Sprache, Identität, Kultur) : 85-106.
- Urbain Émilie (2020), « Éthos et littératie en contexte francophone minoritaire : l’illettrisme comme stratégie rhétorique dans un corpus épistolaire franco-louisianais de la fin du 19e siècle », in Wim Remysen and Sandrine Tailleur (ed.), L’individu et sa langue, Québec, Les Presses de l’Université Laval (Les voies du français) : 127-148.
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2019) : « Les “mauvais exemples” de la francophonie nord-américaine : intérêt des acteurs, construction des images, instrumentalisation des groupes », in Sandrine Hallion and Nicole Rosen (ed.), Les français d’ici : des discours et des usages, Québec, Presses de l’Université Laval : 11-32. https://www.pulaval.com/produit/les-francais-d-ici-des-discours-et-des-usages (Voir aussi https://archives.francopresse.ca/2019/06/26/les-francais-dici-les-francophones-minoritaires-instrumentalises/ )
- Urbain Émilie (2017), « Hiérarchisation des langues et des locuteurs : différenciation sociale et discours sur la langue dans la francophonie louisianaise depuis la Guerre de Sécession », in Manuel Meune and Katrin Mutz (ed.) Diglossies suisses et caribéennes. Retour sur un concept (in)utile, special issue, Revue transatlantique d’études suisses, 6-7 : 199-220. https://llm.umontreal.ca/fileadmin/Documents/FAS/litterature_langue_monde/RTES-6-7.pdf
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2016-2017) : « “Wake up Québec” : du recours aux communautés francophones minoritaires dans le discours visant l’émancipation nationale du Québec », Francophonies d’Amérique, 42-43 : 105-124. https://www.erudit.org/fr/revues/fa/2016-n42-43-fa04127/1054037ar/
- Urbain Émilie (2016), « Towards a “Bilingual American Citizen”: language ideologies, citizenship and race in 19th Century French Louisiana », Language and Communication, 51: 17-29. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271530916300635?via%3Dihub
- Urbain Émilie (2016), « Des ethnonymes aux glottonymes : enjeux de la nomination des pratiques linguistiques en Louisiane francophone », in Jean-Michel Eloy (ed.), Nommer des langues romanes, Leuven, Éditions Peeters : 93-108.
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2016) « Arguments et enjeux d’une instrumentalisation linguistique – L’exemple du rapprochement Acadie-Louisiane » in Ingrid Neumann-Holzschuh et Beatrice Bagola, (ed.), L’Amérique francophone – Carrefour culturel et linguistique. Actes du 10ème Colloque international “Francais du Canada – Francais de France” (Trèves, 19 – 21 juin 2014), Frankfurt a.M, Peter Lang : 163-189.
- Ali-Khodja, Mourad and Émilie Urbain (2014), «Le rôle du Clergé dans la construction d’un discours « d’autorité » sur la langue en milieu francophone minoritaire : l’exemple de l’Acadie du Nouveau-Brunswick à la fin du 19e siècle» in Wim Remysem (ed.), Les français d’ici : du discours d’autorité à la description des normes et des usages, Québec, Les Presses de l’Université Laval : 15-35.
- Urbain Émilie (2014), « Des représentations aux dénominations et des dénominations à l’histoire. Les enjeux de la glottonymie dans l’historiographie du français d’Acadie et de Louisiane », in Laurence Arrighi and Matthieu LeBlanc (ed.), La francophonie en Acadie : dynamiques sociales et langagières. Textes en hommage à Louise Péronnet, Sudbury, Prises de parole (Agora) : 309-334.
- Urbain Émilie (2014), « Langue, identité et autorité : pour une histoire des débats langagiers idéologiques en Louisiane », in Gilles Forlot and Fanny Martin (ed.). Regards sociolinguistiques contemporains. Terrains, espaces et complexités de la recherche, special issue, Carnets d’Ateliers de Sociolinguistique : 123-142.
- Boudreau, Annette and Émilie Urbain (2013), « La presse comme tribune d’un discours d’autorité sur la langue : représentations et idéologies linguistiques dans la presse acadienne, de la fondation du Moniteur Acadien aux Conventions nationales », Francophonies d’Amérique, 35 : 23-46. https://www.erudit.org/fr/revues/fa/2013-n35-fa01502/1026404ar/
- Urbain Émilie (2013), « La Guerre de sécession et la « racialisation » des discours : nomination et représentations linguistiques dans la presse francophone louisianaise de la fin du XIXe siècle », Revue du Nouvel Ontario (special issue « Socioéconomie et francophonie »), 38 : 173-208. https://www.erudit.org/fr/revues/rno/2013-n38-rno01257/1023662ar/
- Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2013), « Le bilinguisme officiel au Nouveau-Brunswick : surface paisible, fond polémique », Polish Journal of Canadian Studies / Revue Polonaise d’Études Canadiennes, 6: 25-42. https://repozytorium.amu.edu.pl/items/f13eb3ff-4c31-4c36-9eee-e012a32ec8d6


