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Emilie Urbain

Associate Professor

Phone:613-520-2600 x 2173
Email:emilie.urbain@carleton.ca
Office:1611 Dunton Tower

Office Hours: sabbatical from July 1, 2024 to June 30, 2025

Biography

I joined the Department of French at Carleton in January 2018. My research projects in sociolinguistics all share a common interest in studying the relationship between languages, multilingualism, power and social inequalities. More specifically, I study how processes of categorization, legitimization and hierarchization of language practices and speakers unfold in North American French-speaking communities, and what that entails in terms of inclusion and exclusion, especially in the Acadian communities of New-Brunswick.

My most recent research and publications focus on the intersection between language, nationalism and colonialism in Acadia. My main research project, started in 2016 and supported by a SSHRC Insight Grant, study the role of discourses about Indigenous peoples and languages in the history of Acadian nationalism, notably in the press.

Recent research grants :

  • SSHRC Insight Grant. Project « Langue, nationalisme et colonialisme en Acadie et au Saguenay-Lac-Saint-Jean : une étude comparative de la construction de la différence autochtone (1867-1971) ». Principal Investigator (with co-investigator Sandrine Tailleur, Université du Québec à Chicoutimi and collaborator Maurice Basque, Institut d’études acadiennes). Amount : 93 964$. 2020-2024.
  • SSHRC Insight Development Grant. Project « Voix autochtones, parole oubliée : une étude sociolinguistique des idéologies langagières dans les écrits acadiens et québécois de 1867 à 1939 ». Principal Investigator (with co-investigator Sandrine Tailleur, Université du Québec à Chicoutimi). Amount : 61 608 $. 2017-2019.
  • SSHRC Engage Partnership Grant. Project « Évènements culturels et construction identitaire en contexte minoritaire, le cas du Congrès mondial acadien ». Co-investigator (PI Éric Forgues, Université de Moncton, with co-investigators Laurence Arrighi, Université de Moncton ; Clint Bruce, Université St-Anne ; Christine Paulin, Université de Moncton and Christophe Traisnel, Université de Moncton). Amount : 24 678$. 2019-2020.
  • SSHRC Connection Grant. Project « Langues de valeur et valeurs des langues : 4ème Congrès du Réseau francophone de sociolinguistique ». Co-investigator (PI Mireille McLaughlin, Université d’Ottawa). Amount : 24 411$. 2019-2020.
  • SSHRC Connection Grant. Project « Minorisation linguistique et inégalités sociales ». Co-investigator (PI Laurence Arrighi, Université de Moncton, with co-investigator Isabelle Violette). Amount 24 609$. 2017-2018.

2024-2025 Courses taught – on sabbatical

Research Interests

Sociolinguistics, Multilingualism, Language and power, Language and social inequalities, Nationalism and Colonialism, Francophonie canadienne (études acadiennes), Linguistic minorities, Discourse analysis, Language in the media

Selected publications

Editing of book and journal special issue

Research Report

Peer-reviewed book chapters and journal articles

  • Forgues, Éric, Laurence Arrighi, Tommy Berger, Clint Bruce, Audrey Paquette-Verdon, Christine Paulin, Christophe Traisnel, Émilie Urbain (2022), « Rassembler les Acadies d’ici et d’ailleurs : le cas du Congrès mondial acadien », Francophonies d’Amérique, 54 : 95-125.
  • Bruce, Clint and Émilie Urbain (2021), « Discours du tourisme diasporique : l’exemple d’une visite louisianaise en Acadie », Argumentation et analyse du discours, 27 [online] URL: http://journals.openedition.org/aad/5483 ; DOI: https://doi.org/ 10.4000/aad.5483
  • Urbain Émilie, Laurence Arrighi and Éric Forgues (2021), « Débats sur le bilinguisme au Nouveau-Brunswick dans la presse anglophone », in Landry, Michelle, Dominique Pépin-Filion and Julien Massicotte (ed.) (2021). L’état de l’Acadie, Montréal, Del Busso : 50-56.
  • Laurence Arrighi and Émilie Urbain (2021), « Normes linguistiques et qualité de la langue au Nouveau-Brunswick », in Landry, Michelle, Dominique Pépin-Filion and Julien Massicotte (ed.) (2021). L’état de l’Acadie, Montréal, Del Busso : 71-77.
  • Urbain Émilie and Sandrine Tailleur (2020), « L’Autre autochtone : une analyse des processus de différenciation dans la presse canadienne francophone », in Karine Gauvin and Isabelle Violette (ed.), Minorisation linguistique et inégalités sociales, Frankfurt a.M, Peter Lang (Sprache, Identität, Kultur) : 85-106.
  • Urbain Émilie (2020), « Éthos et littératie en contexte francophone minoritaire : l’illettrisme comme stratégie rhétorique dans un corpus épistolaire franco-louisianais de la fin du 19e siècle », in Wim Remysen and Sandrine Tailleur (ed.), L’individu et sa langue, Québec, Les Presses de l’Université Laval (Les voies du français) : 127-148.
  • Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2019) : « Les “mauvais exemples” de la francophonie nord-américaine : intérêt des acteurs, construction des images, instrumentalisation des groupes », in Sandrine Hallion and Nicole Rosen (ed.), Les français d’ici : des discours et des usages, Québec, Presses de l’Université Laval : 11-32. https://www.pulaval.com/produit/les-francais-d-ici-des-discours-et-des-usages (Voir aussi https://archives.francopresse.ca/2019/06/26/les-francais-dici-les-francophones-minoritaires-instrumentalises/ )
  • Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2016-2017) : « “Wake up Québec” : du recours aux communautés francophones minoritaires dans le discours visant l’émancipation nationale du Québec », Francophonies d’Amérique, 42-43 : 105-124. https://www.erudit.org/fr/revues/fa/2016-n42-43-fa04127/1054037ar/
  • Urbain Émilie (2017), « Hiérarchisation des langues et des locuteurs : différenciation sociale et discours sur la langue dans la francophonie louisianaise depuis la Guerre de Sécession », in Manuel Meune and Katrin Mutz (ed.) Diglossies suisses et caribéennes. Retour sur un concept (in)utile, special issue, Revue transatlantique d’études suisses, 6-7 : 199-220. https://llm.umontreal.ca/fileadmin/Documents/FAS/litterature_langue_monde/RTES-6-7.pdf
  • Urbain Émilie (2016), « Towards a “Bilingual American Citizen”: language ideologies, citizenship and race in 19th Century French Louisiana », Language and Communication, 51: 17-29. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271530916300635?via%3Dihub
  • Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2016) « Arguments et enjeux d’une instrumentalisation linguistique – L’exemple du rapprochement Acadie-Louisiane » in Ingrid Neumann-Holzschuh et Beatrice Bagola, (ed.), L’Amérique francophone – Carrefour culturel et linguistique. Actes du 10ème Colloque international “Francais du Canada – Francais de France” (Trèves, 19 – 21 juin 2014), Frankfurt a.M, Peter Lang : 163-189.
  • Urbain Émilie (2014), « Langue, identité et autorité : pour une histoire des débats langagiers idéologiques en Louisiane », in Gilles Forlot and Fanny Martin (ed.). Regards sociolinguistiques contemporains. Terrains, espaces et complexités de la recherche, special issue, Carnets d’Ateliers de Sociolinguistique : 123-142.
  • Boudreau, Annette and Émilie Urbain (2013), « La presse comme tribune d’un discours d’autorité sur la langue : représentations et idéologies linguistiques dans la presse acadienne, de la fondation du Moniteur Acadien aux Conventions nationales », Francophonies d’Amérique, 35 : 23-46. https://www.erudit.org/fr/revues/fa/2013-n35-fa01502/1026404ar/
  • Arrighi, Laurence and Émilie Urbain (2013), « Le bilinguisme officiel au Nouveau-Brunswick : surface paisible, fond polémique », Polish Journal of Canadian Studies / Revue Polonaise d’Études Canadiennes, 6 : 25-42. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7e93ed1d-0045-4f22-86bf-cc112975cce9/c/05_Arrighi_Urbain.pdf